Gallen-Kallelan museo jatkoi näyttelyssään Taiteen pyhiinvaeltajat – Nikolai Roerich ja Akseli Gallen-Kallela Gallen-Kallelan taiteilijaystävien tuotannon esittelyä. Tässä tapauksessa suhde tuntui pikemmin mestari-kisälli -suhteelta ja jotenkin ainakin tekstien perusteella yksipuoliseltakin -ainakin myöhempinä vuosina.
Nikolai Roerich oli Gallenin ihailija ja sai vaikutteita häneltä varsinkin varhaistuotantoonsa. Tämä 1910-luvun tuotanto ainakin Tarvaspään näyttelyn mukaan onkin Roerichin onnistuneita. Vai olisiko syynä sitten se, että tuolloin hän asui lyhyen aikaa Suomessa? Ajat Yhdysvalloissa ja myöhemmin Intiassa toivat hänen tuotantoonsa sarjakuva- tai piirroselokuvamaisuutta.
Gallen-Kallelan työt – erityisesti Sammon puolustus ovat toki näyttely taiteellisesti kiinnostavinta antia, mutta taiteilijoiden teosten vertailuksi olisi voinut olla enemmänkin Gallen-Kallelan Afrikan ja Amerikan matkojen töitä. Tokihan niitä oli nytkin.
Pitkänperjantain museokokemus jäi harmillisesti vajaaksi, kun Tarvaspään kahvila oli ehtinyt jo mennä kiinni -tuntia ennen museota.
* * *
Taiteen pyhiinvaeltajat – Nikolai Roerich ja Akseli Gallen-Kallela, Gallen-Kallelan Museo, Espoo, 7.2. – 19.4.2015
3.4.2015